Nowe wrogiem starego?

By • maj 12th, 2014 • Category: Aktualności, Teksty

TARGI WIEDZY GRAFICZNEJ 2014 PROJ PIOTREK BDSN OKRASA / PROGRESSIVO STUDIO

„Skazani” na tworzenie czegoś, co już kiedyś zostało stworzone?

O identyfikacji wizualnej 4.Targów Wiedzy Graficznej z Piotrkiem Bdsn Okrasa / Progressivo Studio

 

Zmieniają się czasy, mody i tendencje. Ale czy kolejny trend nie jest tylko interpretacją tego, co już było, przeróbką starego na nowe? Czy dzisiaj jesteśmy w stanie wymyślić coś całkowicie oryginalnego i nowego? Czy zdarzają się jeszcze zjawiska całkowicie niepowtarzalne, a jeśli tak, to gdzie należy ich szukać? Czy nowe to wróg starego? Problem ten można rozważać zarówno jako kwestię dotyczącą aspektów niematerialnych (społecznych, filozoficznych) naszej egzystencji jak i tych bardziej codziennych, na przykład wizualnej strony naszego życia, o której będziemy mieli okazję porozmawiać 7 i 8 czerwca 2014r., na Targach Wiedzy Graficznej w Warszawie. Impreza ta, w pełni poświęcona projektowaniu graficznemu, odbędzie się już po raz czwarty. Tym razem identyfikacją wizualną Targów zajął się Piotrek Okrasa BDSN / Progressivo Studio, któremu, w oczekiwaniu na imprezę, zadaliśmy kilka pytań.

Wywiad ukazał się z Magazynie BE, nr 05 / 2014, czytaj >>


Angelika Gromotka: Jakie cechy powinien mieć dobry projekt graficzny?

Piotrek Okrasa BDSN: To dość trudne pytanie, gdyż moim zdaniem, nie da się jednoznacznie opisać dobrego projektu graficznego. Poza walorami estetycznymi (które też często są sprawą sporną, bo nie zawsze to, co piękne, jest dobre) to taki projekt, który przede wszystkim spełnia swoje założenia, jest czytelnym przełożeniem pewnej misji, idei i komunikuje to odbiorcom. Powinien odpowiadać na realne potrzeby, a nie „upiększać” rzeczywistość. Nie zawsze jest to proste, szczególnie w naszym kraju, mocno specyficznym, jeśli chodzi o wrażliwość wizualną (estetyka wynika z naszych uwarunkowań  kulturowych, niestety), gdzie dodatkowo każdy ma swój – „najlepszy” gust…

Czym się kierowałeś przygotowując identyfikację 4. Targów Wiedzy Graficznej? Jak powstał ten projekt?

Ta identyfikacja z założenia miała być inna od tych, do tej pory kojarzonych z STGU. Głównie poprzez wykorzystanie koloru – innego niż czerwony. Nie chcieliśmy tworzyć jej na zasadzie „motywu graficznego”, czego jest ostatnio sporo w identyfikacjach targów i festiwali; chcieliśmy, by głównym przekazem była treść oraz kolor (neonowy pantone). Dość istotnym elementem było też miejsce, w którym odbędą się tegoroczne Targi – Dom Słowa Polskiego – to stary, największy zakład poligraficzny, założony w latach 50-tych, do czego w subtelny sposób nawiązuje liternictwo i layout. Nie ma przerostu formy nad treścią, jest prosto, a zarazem rozpoznawalnie.

 

TARGI WIEDZY GRAFICZNEJ 2014


Czy łatwo jest zaprojektować w dzisiejszych czasach coś wyróżniającego się?

Jest to bardzo trudne i z dnia na dzień coraz trudniejsze, niestety… Żyjemy w czasach, w których mamy nieograniczony dostęp do wszelakich informacji, ich wymiana jest bardzo szybka. Jesteśmy „skazani” na tworzenie czegoś, co już kiedyś gdzieś zostało stworzone. Musimy zdać sobie sprawę, ze nie jest to studnia bez dna. Niestety silenie się dziś  na zrobienie czegoś oryginalnego, wyróżniającego się i dorabianie do tego ideologii to trochę, moim zdaniem, nonsensowne.

Kto lub co Cię inspiruje? Czy masz jakieś swojego „bohatera”, jeśli chodzi o design i projektowanie graficzne?

Hmm.. jest ich trochę..jednak od lat mój „hero” to Stefan SagmeisterZawsze podobał mi się jego sposób myślenia, zarówno w podejściu do projektów komercyjnych, jak i tych niekomercyjnych.

Bardzo podziwiam też francuskie Ill Studio – działają kreatywnie, mocno w sferach moich zainteresowań – to, co robią, jest bardzo świeże i niekonwencjonalne.

 

//

Piotrek Bdsn Okrasa
Grafik-projektant, dyrektor artystyczny Progressivo Studio w Łodzi. Absolwent wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Autor projektów graficznych i identyfikacji wizualnych m.in. dla: Łódź Design Festival, Fotofestival w Łodzi, Fundacja FutureInFashion, Ad Days Festival.. W Progressivo Studio, wraz z zespołem, specjalizuje się tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej, ale także w grafice wydawniczej, typografii oraz projektowaniu opakowań. Członek STGU.

Leave a Reply