PROJEKT ROKU POLSKI KONKURS GRAFICZNY 2012

WYSTAWA POKONKURSOWA
WE WROCŁAWIU

termin wystawy:  4 – 28 lutego 2013
miejsce: galeria Dizajn – BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2 – 4

Noworoczne postanowienia to pierwsza odsłona cyklicznego programu, realizowanego w galerii Dizajn – BWA Wrocław na początku każdego roku kalendarzowego. W otwartej pracowni zaaranżowanej w przestrzeni galerii realizowane są warsztaty, wykłady, spotkania i działania twórcze, eksplorujące nowe kierunki i perspektywy dla wybranej dyscypliny dizajnu.
W 2013 roku tematem działań będzie projektowanie graficzne. Partnerem merytorycznym w realizacji programu wydarzeń jest Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Jednym z wydarzeń w ramach cyklu jest wystawa prac nominowanych i nagrodzonych w konkursie Projekt Roku organizowanym przez STGU.

Więcej informacji

ZAPRASZAMY

//

WYNIKI KONKURSU
WYSTAWA POKONKURSOWA
W WARSZAWIE

termin wystawy: 15 grudnia 2012 – 11 stycznia 2013, w godzinach 12.00 – 18.00
ogłoszenie wyników: 14 grudnia 2012, godz. 20.00
miejsce: Galeria Starter, ul. Andersa 13, Warszawa

W piątek, 14 grudnia w galerii Starter w Warszawie ogłoszono wyniki drugiej edycji konkursu „Projekt Roku” organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Spośród ponad trzystu zgłoszeń Jury wyłoniło trzydziestu trzech finalistów, którzy znaleźli się na wystawie konkursowej. Medale powędrowały w ręce autorów siedmiu polskich projektów z mijającego roku. Podobnie jak w poprzedniej edycji, przyznano nagrody w kategorii Forma, Funkcja, Etyka, Wydarzenie, Debiut i Autorytet.

„Miłym zaskoczeniem tegorocznej edycji konkursu była bardzo wysoka jakość zgłoszeń i nominacji w kategorii Etyka, która wciąż może się wydawać trochę enigmatyczna lub nieoczywista. Świetne projekty aktywistyczne, inicjatywy społeczne, wspieranie ginących zawodów, edukacyjne infografiki, czy wreszcie zwycięski projekt portalu informacyjnego poświęconego świadomej konsumpcji, autorstwa Jerzego Tchórzewskiego – to wszystko pokazuje, że projektanci w Polsce są coraz bardziej świadomi i chcą się angażować w problemy, które nie ograniczają się tylko do decyzji formalnych.” – mówi Agata Szydłowska, jurorka i współkuratorka projektu.

Jury tegorocznej edycji w składzie: Przemek Dębowski (projektant, założyciel wydawnictwa Karakter), studio projektowania interaktywnego Huncwot (Łukasz Knasiecki, Arek Romański), Jan Sowa (doktor socjologii, pracownik naukowy Instytutu Kultury UJ), Agata Szydłowska (krytyczka i kuratorka dizajnu), Jacek Utko (projektant prasy) przyznało nagrody trzem projektom interaktywnym, trzem drukowanym i jednemu wydarzeniu. Pokazuje to, iż branża projektowania graficznego w Polsce coraz bardziej się specjalizuje, a sami dizajnerzy oferują nie tylko świetne umiejętności warsztatowe, ale także radzą sobie ze skomplikowanymi zadaniami funkcjonalnymi i technologicznymi. Specjalne wyróżnienie dla Autorytetu zostało jednogłośnie przyznane wydawnictwu Słowo/Obraz Terytoria za „konsekwentne budowanie przez prawie dwie dekady wysmakowanej, wartościowej, ponadczasowej oferty wydawniczej oraz pielęgnowanie sztuki książki w niesprzyjających czasach”.

„Konkurs „Projekt Roku” ma na celu zaproponowanie i wprowadzenie do publicznej debaty nowych sposobów wartościowania i mówienia o dizajnie – takich, które wykraczają poza zwyczajowe oceny wartości estetycznej, czy skuteczności marketingowej. – mówi Rene Wawrzkiewicz, pomysłodawca i współkurator wydarzenia – Jesteśmy przekonani, że dizajn graficzny odgrywa olbrzymią rolę we współczesnym społeczeństwie i na ten aspekt funkcjonowania projektów próbujemy przede wszystkim zwrócić uwagę.”

Nagrodzone i wybrane nominowane projekty można oglądać na wystawie pokonkursowej.

Pełna lista wygranych i nominowanych projektów znajduje się na stronie www.projektroku.pl

Uzasadnienie wyników konkursu

Etyka:

Jerzy Tchórzewski, jeststudio.pl, serwis internetowy „Dobre Zakupy”, Polska Zielona Sieć, 2012, dobrezakupy.ekonsument.pl.

Szeroko zakrojony, funkcjonalny serwis skierowany do szerokiego odbiorcy promuje świadome postawy konsumenckie. Jest poręcznym narzędziem ułatwiającym orientację na rynku oraz wyszukiwanie firm, które działają zgodnie z zasadami fairtrade i standardami troski o środowisko. Daje możliwość wyboru, który wykracza poza ocenę estetyczną i funkcjonalną produktów. Zwracają uwagę także walory formalne projektu: czytelne przedstawienie informacji, szeroki wachlarz możliwości wyboru oraz przejrzystość całego łańcucha powiązań (traceability). Należy docenić wartość całego konceptu oraz researchu zrobionego przez zespół osób, co pokazuje, że dobry dizajn nie ogranicza się jedynie do decyzji formalnych. Jury doceniło wymiar ideowo-edukacyjny projektu i ma nadzieję, że nagroda stanie się zachętą do rozwijania portalu.

Wyróżnienie:

Aleksander Modzelewski, Łukasz Paluch, Grupa Projektor (Joanna Jopkiewicz, Paweł Ł. Borkowski), Re: Dizajn w ramach festiwalu Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3, 2012.

Reklama zewnętrzna to jeden z większych problemów przestrzeni polskich miast. Projekt zwraca uwagę na estetykę tej przestrzeni oraz daje dobry przykład, jak można kształtować markę wśród małych i średnich firm. Szczególnie wartościowe wydaje się także działanie mające na celu wspieranie ginących zawodów połączone
z propozycją estetyki, która skierowana jest do odbiorców z różnych grup wiekowych.

Agnieszka Skopińska, Anna Skopińska, Mladen Petrov, RebelZOO, „Życie na przemiał”, drugi numer nieregularnika GrafikREBEL, 2012.

Frywolno-dowcipna forma graficzna polega na przechwyceniu formy tabloidu w celu przedstawienia treści poruszającej bardzo istotne problemy współczesnego świata.

Forma:

Damian Nowak, seria zinów i publikacji dla kolektywu galeryjnego New Roman i wydawnictwa Sangoplasmo Records, 2012, newroman.pl

Forma druków i publikacji wyłamuje się z dominującego paradygmatu projektowania w duchu szkoły holenderskiej, podążając w kierunku malarskim z dodatkiem fantazji i dowcipu. Estetyka tych prac jest niewymuszona, lekka, w dobrym smaku. Uwagę zwraca także umiejętne i ciekawe użycie materiałów, sprawne operowanie technikami i świetna produkcja. Autorowi udało się stworzyć spójny wizerunek galerii przy braku sztywnych ram formalnych.

Paweł Kłudkiewicz, M4 Rakowiec, Stowarzyszenie Odblokuj, 2012.

Dobry warsztatowo, spójny, konsekwentny, przemyślany, zamknięty do najmniejszego szczegółu projekt cechuje matematyczna precyzja szczegółu i kompozycja oparta na siatce. Na wyróżnienie zasługuje także spójność z tematem wydarzenia i odwołania formalne do architektury. Jury zwróciło uwagę na ideę projektu
i wydarzenia, którą jest dowartościowanie architektury modernistycznej oraz działanie społeczne na rzecz blokowiska.

Wyróżnienie:

Monika Ostaszewska-Olszewska, Zofia Konarska, Katarzyna Minasowicz, identyfikacja wizualna Gospodarstwa Ogrodniczego Łęgajny, Gospodarstwo Ogrodnicze Łęgajny sp. z o.o., 2011.

Jury zwróciło uwagę na udaną współpracę z klientem z branży, która zazwyczaj nie korzysta z usług profesjonalnych grafików. Projekt ma obłą, przyjemną formę, skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, nie jest hermetyczny. Jest to udany kompromis między konserwatywnym rynkiem ogrodniczym a nowoczesną koncepcją brandingową, innymi słowy powiew świeżości w nudnej ogrodniczej branży.

Funkcja:

Cyber Kids on real, „Muzykoteka szkolna”, „Muzykotersi”, Narodowy Instytut Audiowizualny, 2011, muzykotekaszkolna.pl.

Poprzez luz, dowcip i nienapuszenie projekt idealnie spełnia rolę edukacyjną. Jego forma i struktura jest odpowiednia dla odbiorców, do których jest skierowany. Autorzy w pełni wykorzystali możliwości multimediów, które mogą być użyte w internecie, jednak nie jest to pusty popis umiejętności technologicznych, jako, że każdy
z tych elementów wypełniony jest realnymi treściami. Wszystkie efekty strony wykorzystane są w odpowiedni sposób, tak, że odbiorca jest w stanie w łatwy sposób odebrać oferowaną mu treść.

Wyróżnienie:

Podpunkt, gra planszowa „Mosty przez Wisłę”, Agora S.A., 2012.

Jury doceniło warszawski, lokalny akcent projektu oraz aspekt poznawczy i edukacyjny dla młodzieży. Grę cechuje klarowna struktura i kompozycja oraz atrakcyjność wizualna.

Debiut:

Kaja Gliwa, projekty dla instytucji kulturalnych, BWA Tarnów, CSW Zamek Ujazdowski, IS Wyspa i Galera Czułość, 2012.

Jury zwróciło uwagę na twórcze różnicowanie oferty projektowej przy współpracy z różnymi klientami. Projekty autorki cechuje użycie oszczędnych kolorów i wysmakowana typografia. Warto wyróżnić także unikanie ewidentnych zapożyczeń, ścigania się z modą. Zamiast tego pojawiły się odwołania lokalne kojarzące się
ze stylistyką handmade.

Waldek Węgrzyn, „Elektrobiblioteka”, 2011/12, vimeo.com/47656204, elektrobiblioteka.net.

Błyskotliwy pomysł przełamuje dystans między książką analogową i elektroniczną, między światem realnym
i wirtualnym. Jest to jednocześnie twórcze nawiązanie do liberatury. Jury zwróciło uwagę na bardzo sprawne posługiwanie się konwencjami projektowymi, wysiłek manualny, zacięcie rzemieślnicze, połączenie technologii z tradycyjną książką. Autorowi udało się poradzenie sobie ze skomplikowaną koncepcją i materią projektu.

Wydarzenie:

Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Wydawnictwo Morava Books, festiwal Rookie, 2012.

Festiwal jest pierwszą inicjatywą w Polsce, która próbuje zebrać, podsumować i poddać refleksji rozwijającą się dziedzinę artbooków i niskonakładowych książek artystycznych. Kameralny, starannie przygotowany festiwal łączy w sobie konkurs, wystawę, targi i niewielki program edukacyjny, stając się wyczerpującym i rzetelnym wydarzeniem, które nie pomija żadnego aspektu funkcjonowania książki we współczesnym obiegu.

Wyróżnienie:

Warsztaty typograficzne „Ala ma pióro”, kuratorka: Ewa Satalecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2012.

Druga edycja warsztatów typograficznych zebrała specjalistów z tej dziedziny z całej Europy. Oryginalna formuła i zgromadzenie wyjątkowych wykładowców oraz uczestników spowodowały, że warsztaty typograficzne na ASP
w Katowicach są jednym z najlepszych w Polsce wydarzeń poświęconych typografii. Dodatkowo każda edycja podsumowywana jest ciekawą, dwujęzyczną, starannie przygotowaną publikacją oraz wystawą.

Autorytet:

Wydawnictwo „Słowo / Obraz Terytoria”.

Jury jednogłośnie przyznało tytuł Autorytetu wydawnictwu Słowo / Obraz Terytoria w uznaniu za konsekwentne budowanie przez prawie dwie dekady wysmakowanej, wartościowej, ponadczasowej oferty wydawniczej oraz pielęgnowanie sztuki książki w niesprzyjających czasach.

NOMINOWANI

Etyka

Plakat „Demonstracja Chleba Zamiast Igrzysk”, Grupa anarchistyczna ManuFAktura, 2012,
http://10czerwca.eu/

Poznańska ManuFAktura z niezmienną bezkompromisowością, bezpośredniością i trafnością wypunktowuje niesprawiedliwe działania władz lokalnych i państwowych.

Aleksandra Toborowicz, „Murale społeczne”, Cykl murali społecznych (Pogórze, Kraków),
http://pinterest.com/moorale/

Cykl murali poruszających problemy kulturalne i społeczne jest wspólną inicjatywą krakowskich instytucji obywatelskich. Powstające w zaniedbanej, poddawanej chaotycznej rewitalizacji krakowskiej dzielnicy Podgórze, stanowią narzędzie integrujące twórców i mieszkańców, oraz przykład elementu rewitalizacji miasta, który może powstawać oddolnie, z daleka od wielkich inwestorów.

Piotr Chuchla, Seria pocztówek „Co nas uwiera w prawie autorskim?”, Centrum Cyfrowe: Projekt Polska, 2012,
www.piotrekchuchla.com

Pocztówki, które za pomocą języka wizualnego, piktogramów i prostych infografik prezentują powszechne przykłady nadużywania i łamania prawa autorskiego.

Forma

Noviki.net, Identyfikacja wizualna Instytutu Studiów Zaawansowanych, Krytyka Polityczna, 2012,
www.instytut-studiow.pl

Identyfikacja nowej inicjatywy powstałej w środowisku Krytyki Politycznej operuje ograniczoną ilością środków wyrazu, przez co zyskuje na wyrazistości i przejrzystości, stanowiąc tym samym adekwatną odpowiedź na problem projektowy, którym jest wizerunek instytucji poświęconej badaniom naukowym i dydaktyce.

Kaczmarek-Szurek, Cykl plakatów „Vintage Indie Party”, Lazybug Artist&Events, 2012,
http://formallina.com/

Plakaty do cyklu imprez z fantazją eksplorują estetykę błędu, kiczu i brzydoty. Oferując za każdym razem inny pomysł wizualny i inne zaskakujące rozwiązanie, zachowują spójność i konsekwencję.

Jakub De Barbaro, Publikacja towarzysząca wystawie Jacka Kryszkowskiego „Trzebazalaćdużotaśmmagnetofonowychwgipsie”, Goldex Poldex, 2012,
http://www.facebook.com/pages/Spółdzielnia-Goldex-Poldex/146877842020632

Odbijany na ksero, ręcznie składany katalog wystawy jest jednocześnie nawiązaniem do prac artysty, w tym magazynu będącego mieszanką tekstów, ilustracji i stron z zagranicznych gazet. W ramach samej wystawy, kontakt z katalogiem zastąpił bezpośrednie obcowanie z pracami artysty, które zostały udokumentowane
w publikacji i zdjęte z ekspozycji przed wernisażem. Publikacja jest kolejnym przykładem spotkania projektowania ze sztuką i ich nieoczywistych relacji.

Aleksandra Kot, Identyfikacja wizualna kina Iluzjon, Filmoteka Narodowa, 2012,
http://www.facebook.com/iluzjon

Inteligentne, nowoczesne i wysmakowane nawiązanie do popularnej obecnie stylistyki retro, która w wypadku identyfikacji nowo wyremontowanego kina Iluzjon okazuje się być jak najbardziej na miejscu. Warte wyróżnienia jest także umiejętne opracowanie liternictwa na potrzeby nietypowych materiałów, takich jak tradycyjnie wykonany neon, czy drewno dębowe, z którego opracowano napisy wewnątrz budynku.

Edgar Bąk, Ilustracje Nowa Warszawa, Nowy Teatr, 2011,
http://edgarbak.info/index.php?%2Fprint%2Fnowa-warszawa-nowy-teatr%2F

Lapidarne, świetnie zakomponowane ilustracje przedstawiające warszawskie dzielnice ujmują w sobie to, co w tych miejscach najbardziej charakterystyczne. Plus doskonale dobrana typografia.

Super Super / Kodowanie, Klikam.pl, Strona internetowa firmy J. A. Baczewski, J. A. Baczewski, 2012,
http://baczewski-vodka.pl/

Przy projekcie strony internetowej producenta wódki wykorzystano nowoczesne narzędzia projektowania interaktywnego z zachowaniem stylistyki i atmosfery retro. Połączenie archiwalnych materiałów graficznych
i fotograficznych ze stylizowaną typografią i animacją daje atrakcyjny wizualnie efekt.

Wojciech Kwiecień-Janikowski, Projekt książki „Polska”, Tomasz Wiech, 2012,
http://www.tomaszwiech.com/

Projekt książki jest oszczędny formalnie i dopracowany w najdrobniejszych szczegółach, z perfekcyjnym wykorzystaniem możliwości druku.

Artentiko, Torf Corporation Fabryka leków Sp z. o. o., opakowania dermokosmetyków tołpa®, 2012,
http://tolpa.pl/pl/products/1/Dermokosmetyki

Jedna z nielicznych w Polsce starannie i nowocześnie opracowanych linii kosmetyków ze średniej półki cenowej. Oparty na typografii oraz ograniczonej palecie kolorystycznej projekt nawiązuje stylistycznie do opakowań leków, co prawdopodobnie ma budzić zaufanie do marki i komunikować specjalne przeznaczenie kosmetyków.

Funkcja

Engram, Jacek Kłosiński, Strona internetowa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, 2012,
http://www.instytut-teatralny.pl/

Prosta w nawigacji, zawierająca dużo odpowiednio zaprezentowanych informacji strona internetowa, która na poziomie formalnym odpowiada identyfikacji wizualnej Instytutu.

Filip Zagórski, Seria infografik „Świat przyszłości”, Fundacja Bęc Zmiana, 2011,
http://architekturaxxi.info/www.filipzagorski.com

Seria infografik przedstawiających i komentujących zjawiska opisywane przez ekspertów od przewidywania tendencji społecznych, które mają nastąpić w przyszłości. Infografiki były częścią wystawy „Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku”, zorganizowanej przez Fundację Bęc Zmiana.

Mesmer Studio, Identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012,
http://www.mesmercenter.com/

Wyłoniona na drodze dwuetapowego konkursu nowa identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego
w Warszawie spełnia trudne zadanie nadania spójnego charakteru rozproszonym do tej pory elementom identyfikacji i drukom wydawanym przez MNW. Dodatkowo, dzięki drobnym modyfikacjom, służy także identyfikacji oddziałów Muzeum, zaznaczając ich odrębność, a jednocześnie przynależność do większej struktury.

Debiut

Natalia Pietruszewska, Redizajn książki Roberta Chwałowskiego „Typografia typowej książki”, 2012,

„Klasyczny” na polskim rynku podręcznik składania tekstu wreszcie doczekał się adekwatnej i estetycznej formy. Autorka redizajnu zastosowała się do zasad zapisanych w podręczniku, nadając książce oszczędną, nowoczesną i wysmakowaną formę oraz dopracowując funkcjonalność publikacji.

Joanna Sowula, Oprawa graficzna wystawy „ZA-MIESZKANIE 2012. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń. W stulecie Wystawy architektury i wnętrz
w otoczeniu ogrodowem” w Muzeum Narodowym w Krakowie, Instytut Architektury, 2012,

http://zamieszkanie2012.pl/wystawa-2/ http://www.joannasowula.com/default.html

Kompleksowa identyfikacja wizualna wystawy wraz z towarzyszącymi jej grafikami i infografikami została opracowana rzetelnie, przejrzyście, a jednocześnie z dużą dozą fantazji. Dowcipnym portretom towarzyszy grafika spełniająca wszelkie wymogi użyteczności i współgrająca z treścią wystawy.

Martyna Bargiel, Redizajn książki „Rewolucje ’68”, self-published, 2012,
http://www.martynabargiel.pl/

Przemyślana wizualizacja trudnego, składającego się z wielu różnorodnych elementów materiału oraz adekwatna do tematu forma graficzna pozwoliły autorce osiągnąć rezultat nieporównywalnie lepszy od oryginalnego projektu książki.

Wydarzenie

Autor Nieznany, Łódzkie vlepki tramwajowe,

Anonimowe vlepki w łódzkich tramwajach przywracają zapomnianą tradycję surrealistycznych vlepek
w środkach komunikacji miejskiej, wprowadzając absurdalny humor i komentarz do otaczającej rzeczywistości.

Bestrona, Cykl wystaw projektowania graficznego „Re:format” w bydgoskich przestrzeniach klubowych, 2010-2012,
http://www.bestrona.com/

Konsekwentnie realizowany, starannie przygotowywany i posiadający spójną identyfikację wizualną cykl wystaw poświęconych młodym, ale już uznanym projektantom grafikom był pierwszą tego typu inicjatywą w Bydgoszczy, a z czasem wpisał się w ogólnopolski kalendarz wydarzeń poświęconych dizajnowi.

Kristoff Fine Porcelain, Projekty dekoracji serwisów porcelanowych zamawiane u młodych ilustratorów,
http://www.porcelana-kristoff.pl/

Fabryka porcelany Kristoff uświadamia, że dobre, współczesne projektowanie graficzne może wejść w związek z tak tradycyjnymi przedmiotami, jakimi są porcelanowe serwisy o klasycznych formach. Dzięki tej współpracy widać także, jak dobrze może działać ilustracja wykorzystana na medium innym niż kartka papieru.

Gratulujemy.

//

Projekt Roku
Polski Konkurs Graficzny STGU 2012

Zgłaszanie projektów: do 30 listopada 2012
Wystawa: 15 grudnia 2012 – 5 stycznia 2013
Ogłoszenie wyników, wernisaż: 14 grudnia 2012, godz.19.00
Miejsce: Galeria Starter, ul. Andersa 13, Warszawa

Czy grafika to tylko reklama, a może dizajn to forma sztuki? Czemu służy projektowanie? Na czym polega odpowiedzialność dizajnerów? Czy polska szkoła plakatu umarła? Czy rodzimy dizajn ma swój własny styl? Do czego w ogóle potrzebujemy projektantów? – te i inne pytania stawiają sobie kuratorzy organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej konkursu „Projekt Roku” –  Agata Szydłowska i Rene Wawrzkiewicz.
Wkrótce poznamy laureatów drugiej edycji konkursu.

Konkurs podsumuje wystawa, na której zaprezentowane zostaną najciekawsze projekty roku 2012, wyłonione przez konkursowe Jury w kategoriach: Forma, Funkcja, Etyka, Debiut, Autorytet oraz Wydarzenie.

Konkurs  Projekt Roku stawia także zasadnicze pytania o kondycję i funkcje dizajnu w Polsce. Przedsięwzięcie ma w swoim założeniu pokazywać, jak ważne jest projektowanie graficzne i określać, jaką rolę pełni ono dzisiaj w kształtowaniu naszego otoczenia. To pierwszy w Polsce konkurs grafiki użytkowej, który pokazuje najciekawsze realizacje polskich projektantów i jednocześnie skłania do krytycznej refleksji nad funkcjami dizajnu oraz odpowiedzialnością społeczną twórców.

Specjalnie powołane jury wyłania najlepsze, najciekawsze i najbardziej przełomowe realizacje. Współpracuje
z nimi rozbudowana, ogólnopolska grupa researcherów, którzy przez cały rok zbierają informacje
o najciekawszych realizacjach ze wszystkich dziedzin projektowania graficznego z całego kraju. Od tegorocznej edycji indywidualni twórcy oraz studia projektowe mają także szansę zgłaszać swoje prace do konkursu za pomocą specjalnie zaprojektowanej strony internetowej.

„Interesuje nas wypracowanie i wprowadzenie do szerokiego dyskursu narzędzi oceny projektowania graficznego, które wykracza poza dominujące dotychczas kryteria estetyczne lub marketingowe. Dlatego szczególny akcent kładziemy na kategorie związane z funkcją, a także etyką w dizajnie” – mówi Agata Szydłowska. „Rozmowy na temat współczesnego projektowania w Polsce i na świecie sytuują je pomiędzy reklamą i sztuką. Zastanawia nas, czy ta alternatywa jest prawdziwa. Może powinniśmy poszukać nowych modeli dyskusji o dizajnie, bardziej przystających do współczesności i nowych wyzwań, przed którymi stają projektanci?” – dodaje Rene Wawrzkiewicz.

Termin zgłaszania projektów konkursowych dla indywidualnych projektantów i studiów graficznych to 30 listopada 2012, poprzez stronę internetową.

Jury 2012:
Przemek Dębowski
Huncwot (Łukasz Knasiecki, Arek Romański)
Jan Sowa
Agata Szydłowska
Jacek Utko

Zespół researcherów 2012:
Michał Cierkosz
Wojciech Janicki
Maciej Konopka
Agata „Endo” Nowicka
Print control (Magdalena Heliasz)
Magdalena Popławska
Kuba Sowiński
Rene Wawrzkiewicz

Projekt Roku – Polski Konkurs Graficzny w ramach Powszechnego Programu Graficznego jest kolejnym elementem działań Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), które podejmuje szereg inicjatyw mających na celu podniesienie prestiżu zawodu projektanta, poziomu kultury wizualnej w Polsce oraz świadomości roli dizajnu w codziennym życiu.

organizator: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
pomysłodawcy projektu: Michał Warda i Rene Wawrzkiewicz
kuratorzy projektu: Agata Szydłowska i Rene Wawrzkiewicz
koordynatorka: Anna Banaś
autorka logo: Urszula Krzyżak

Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

Partnerzy konkursu: Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, TVP 2, Arctic Paper,  Argraf, Monitor Magazine, Gazeta Wyborcza, Aktivist, Exklusiv, Futu.pl

//

Informacje o pierwszej edycji
Projektu Roku 2010/2011

W pierwszej edycji Konkurs STGU Projektu Roku nagrodę w kategorii Funkcja otrzymało warszawskie Towarzystwo Projektowe za wzorowy pod względem użyteczności projekt systemu informacji miejskiej w Bielsku-Białej, który jest jednocześnie przykładem sprawnej i pełnej wzajemnego zrozumienia współpracy między projektantami a klientem instytucjonalnym.
Medale w kategorii Forma trafiły w ręce: Tymka Jezierskiego za plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25, Ryszarda Bienerta za „Dobosz Photography Book” i Edgara Bąka za magazyn „WAW”.
Nagrodę w kategorii Etyka otrzymała łódzka firma Pan tu nie stał, wyróżniająca się sprawiedliwym
i zrównoważonym podejściem do produkcji odzieży, projektami graficznymi zakorzenionymi w lokalnej tradycji oraz współpracą z miejscowymi producentami  i rzemieślnikami.

Wydarzeniem roku w dziedzinie projektowania graficznego okrzyknięto wydaną przez krakowski Karakter książkę „Widzieć / Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie” pod redakcją Przemka Dębowskiego i Jacka Mrowczyka. Nagrodę w kategorii Wydarzenie otrzymała także organizowana przez Wydział Projektowy ASP w Katowicach konferencja Odpowiedzialne projektowanie graficzne (kuratorzy: Ewa Satalecka i Jacek Mrowczyk).
Nagrody w kategorii Debiut trafiły do Poważnego Studia, które specjalizuje się w projektowaniu wydawniczym oraz ilustratorki Agaty Dudek.
Jury przyznało także honorową nagrodę dla Autorytetu, którą otrzymał Karol Śliwka, projektant klasycznych już logotypów takich firm, jak PKO B.P, czy PWN.

W jury pierwszej edycji PKG 2010/11 znaleźli się: Piotr Rypson (pisarz, kurator, krytyk sztuki), Kuba Sowiński (wykładowca ASP w Krakowie, członek redakcji „2+3D”), Bogna Świątkowska (szefowa Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana) i Rene Wawrzkiewicz (grafik-projektant, współzałożyciel STGU, kurator dizajnu).

Leave a Reply