TypoPolo

By • kwi 27th, 2014 • Category: Aktualności

Typopolo_proj_Hakobo

 

TypoPolo

29 kwietnia – 15 czerwca 2014, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
otwarcie: 29 kwietnia 2014 (wtorek), godz.19:00
wykłady: 25 maja 2014

„TypoPolo” jest pojęciem opisującym estetyczny fenomen, jakimi były amatorskie projekty reklam, szyldów i napisów informacyjnych, wykonywane na potrzeby małego handlu i rzemiosła, które zafunkcjonowały w polskiej przestrzeni publicznej lat 90.

TypoPolo

widok wystawy fot. Bartosz Stawiarski

„TypoPolo” jest wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce. Symbolem czasów romatycznego przełomu, w których „każdy mógł być tym, kim chciał i wszystko było możliwe”.

Przez środowiska profesjonalnych grafików „TypoPolo” postrzegane jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w nim formę języka wizualnego określonej grupy społecznej czy świadectwem zmieniającej się estetyki. „TypoPolo” łączy w sobie zarazem to, co najgorsze i najlepsze w polskiej grafice użytkowej: jest przejawem kiczu, amatorszczyzny i wulgarności, a jednocześnie zawiera w sobie autentyczność, prostolinijność i bezpośredniość.

TypoPolo

widok wystawy fot. Bartosz Stawiarski

Dziś, w związku z profesjonalizacją rynku usług drukarsko-reklamowych i zmianą standardów estetycznych, stylistyka „TypoPolo” gwałtownie zanika. I chociaż „profesjonalna” Helvetica zawładnął szyldami i napisami w polskich miastach, „TypoPolo” nie da się wymazać. Pozostanie już zawsze z nami jako nieuznawana i wstydliwa cześć polskiej tożsamości wizualnej.

Wyparte „TypoPolo” stawia nas wobec szeregu ważnych pytań związanych z projektowaniem i kulturą wizualną: o zgubioną niedbale powojenną tradycje literniczą, o zapomniany etos rzemieślnika-projektanta, o realną użyteczność dizajnerów na rzecz lokalnej społeczności oraz o to, czyj język wizualny i gust estetyczny rządzi w przestrzeni publicznej.

fot_Elz_bieta_Dymna_Marcin_Rutkiewicz

fot. Elżbieta Dymna i Marcin Rutkowski

Wystawa „TypoPolo” jest próbą uchwycenia i opisania działań wizualnych związanych z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. Na ekspozycję składają się przykłady: szyldów, liternictwa i napisów eksponowanych na witrynach sklepowych w formie oryginalnych obiektów i dokumentacji fotograficznej. Drugą cześć wystawy stanowią projekty typograficzne i graficzne zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w „TypoPolo”. Ekspozycję podsumowuje zestaw przedsięwzięć badające kwestię tożsamości wizualnej i projektowania dla lokalnych przedsiębiorstw i rzemiosła.

fot_Hakobo_1

fot. Hakobo

Wystawa powstała przy współpracy merytorycznej i organizacyjnej z galerią Dizajn-BWA Wrocław.

W dniu 24 maja odbędą się wykłady poświęcone wernakularnej typografii, w których będą uczestniczyć: Marian Misiak, Hokobo, członkowie Stowarzyszenia Miastodwa, galerii Dizajn-BWA oraz inne osoby. Druga część espozycji TypoPolo” jest planowana we wrześniu 2014 roku w galerii Dizajn-BWA we Wrocławiu.

IMG_3383

widok wystawy fot. Bartosz Stawiarski

Więcej informacji >>

Projektanci:
Edgar Bąk, Tomek Bersz, Justyna Burzyńska i Maciej Lebiedowicz (PanTuNieStał), Magda i Artur Frankowscy (studio Fontarte), Rafaela Drazic, Kaja Gliwa, Jerzy Gruchot, Hakobo, Jakub Jezierski, Tymek Jezierski, Marian Misiak, Jarek Michalski, Ola Niepsuj, Olek Modzelewski, studio Moonmadness. Nikodem Pręgowskim, studio Projektor, wrocławscy typoaktywiści, Rene Wawrzkiewicz, Zuzanna Rogatty

Zdjęcia:
Tomasz Bierkowski, Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, Robert Chwałowski, Franciszek Cieślak, Michał Szlaga, Maciej Zych

Wywiady i teksty:
Marian Misiak, Kaja Stępkowska, Agata Szydłowska, Rene Wawrzkiewicz, Aleksandra Jach i Katarzyna Słoboda

Oprawa graficzna:
Hakobo

Kurator:
Rene Wawrzkiewicz (Pracownia Krytyki Dizajnu, School of Form)

Leave a Reply